PERSONAL STATEMENT PATARIMAI
Personal Statement (PS) yra motyvacinis laiškas, sudarantis pagrindinę UCAS aplikacijos dalį stojant į Jungtinės Karalystės universitetus. Moksleivė(-is) gali parašyti tik vieną bendrą PS visiems 5 studijų programų ir universitetų pasirinkimams, tad jis privalo tikti kiekvienam iš jų.
Techninė informacija
- Ilgis: iki 4000 ženklų su tarpais arba iki 47 eilučių po 95 ženklus su tarpais. Pritaikomas tas limitas, kurį pasieki pirmą: jei liko 300 ženklų, bet baigėsi eilutės, daugiau rašyti nebegali.
- Nėra formatavimo (bold, italics, ir t.t.).
- Nėra lietuviškų raidžių.
- Tik angliškos kabutės (“”).
- Negalima atskirti pastraipų įtraukomis (angl. tabs). Patariama palikti tuščias eilutes tarp pastraipų, tačiau tai nėra privaloma, ypač jei trūksta eilučių.
Bendros įžvalgos
- Personal Statement yra gana standartizuoto formato rašinys. Prieš pradedant rašyti, verta peržvelgti keletą pavyzdžių, kad susidarytum geresnį įspūdį apie tai, ko iš tavęs tikimasi.
- Dažniausia (bet neprivaloma!) PS struktūra:
- Įžanga – skaitytojo dėmesį patraukiantis pasakojimas apie susidomėjimą pasirinkta programa.
- Pirma dėstymo pastraipa – su studijų programa susijusios patirtys.
- Antra dėstymo pastraipa – su studijų programa susijusios patirtys.
- Trečia dėstymo pastraipa – kitos, su studijų programa nesusijusios patirtys ir užklasinės veiklos.
- Trumpa išvada.
- Tačiau, neegzistuoja geriausias Personal Statement. Ką rašyti yra asmeninis pasirinkimas, ir visi patarimai turi būti vertinami kritiškai, atsižvelgiant į savo turimas patirtis ir pomėgius.
Ko ieškoma Personal Statement?
- Motyvacijos studijuoti pasirinktą dalyką:
- Su studijų programa susijusių patirčių – dalyvavimo olimpiadose, papildomuose bureliuose, jaunimo organizacijose, praktikų atlikimo, savarankiškų projektų vystymo, t.t.;
- Susidomėjimo konkrečiomis temomis, kurios įeina į studijų programą – tai parodo perskaitytos knygos, moksliniai straipsniai, išklausytos paskaitos, atlikti projektai ir tyrimai, parašyti rašiniai, t.t.
- Kritiško patirčių įvertinimo:
- Ne tik ką veikei, bet ką iš to išmokai, apie ką privertė susimastyti, kuo tai tau buvo svarbu, kaip tai susiję su tavo kitomis patirtimis, t.t.
- Išsiskirimo iš kitų kandidatų:
- Visi studijavo panašius dalykus mokykloje ir turėjo gerus pažymius, bet ką išskirtinio darei būtent tu?
Ko vengti Personal Statement?
- Nekonkretumo:
- Nekonkretumas yra didžiausias blogis, pasitaikantis moksleivių PS. Kalbant labai apibendrintomis frazėmis, neatsiskleidžia moksleivės(-io) tikras susidomėjimas pasirinktu dalyku bei pasiekimai. Parodyk, o ne paminėk savo privalumus!
- Pvz., “my achievements are vast” (so what are they?), “I have participated in various projects” (so what specific projects?), “I have read a lot of different books on this topic” (so what specific books?), “I am a very hardworking person” (what is an example of an experience that shows that you are very hardworking?), t.t.
- Geras rule of thumb: jei galėtum identišką sakinį parašyti apie bet kokią kitą discipliną, su kuria neturi nieko bendro, jis nėra pakankamai konkretus.
- Citatų:
- Citatos nėra blogis pačios iš savęs, ir labai išskirtinė ir reta citata gali tikrai pagražinti tavo pasakojimą, tačiau PS dažniausiai geriau perpasakoti savais žodžiais, norint sudaryti kritiškesnio medžiagos įvertinimo įspūdi bei išvengti panašumo su kitais kandidatais.
- Pvz., Coco Chanel citata “Fashion is not something that exists in dresses only” pasitaikė 189 žmonių PS, stojančių į madą 2012 metais.
- Klišių:
- Taip pat nėra blogis pačios iš savęs, tačiau pasitaiko daugybės žmonių PS, neįdomiai skaitosi ir dažniausiai nepasako nieko išskirtinio apie tave.
- Pvz., “from a young age”, “ever since I was a child”, “I am excited to learn more about the world around me”, “I have a thirst for knowledge”, t.t.
- Pernelyg išplėsto pasakojimo apie su studijomis nesusijusias veiklas:
- JK universitetams iš esmės nelabai rūpi tavo popamokinės veiklos, kurios nėra tiesiogiai susijusios su tavo studijomis. Jie nori sužinoti tavo akademinę istoriją bei pamatyti tave kaip žingeidų studentą.
- Pvz., jei 10 metų labai rimtai žaidei futbolą, neverta tam skirti daugiau 1-3 sakinių vienoj iš paskutinių pastraipų.
- Plagiavimo:
- UCAS naudoja automatinę patikros sistemą, tad nurašius dalį teksto nuo stojusių/stojančių moksleivių, ar iš kito internetinio šaltinio, būsi lengvai pagauta(-s).
- Melo ir perdėjimo:
- Jei savo PS rašai apie kažką, ką galima patikrinti, jokių būdu nemeluok!
- Šis punktas ypač svarbus stojantiems į Oksbridžą ar į kitų universitetų programas, kurios kviečia mokinius į interviu. Per interviu gali būti paklausta(-s) apie tai, ką parašei PS (ypač apie knygas ar straipsnius), tad būk užtikrinta(-s), kad tikrai turėsi, ką atsakyti.
- Gramatinių ir stilistinių klaidų:
- Kad ir kokios puikios būtų tavo patirtys, PS su klaidomis sudaro nelabai gerą įspūdį. Būtinai patikrink savo PS per Grammarly ar panašią programą, paprašyk anglų kalbos mokytojos, kad pažiūrėtų, t.t.
- Pasipūtimo:
- Nors PS turi atsiskleisti pasitikėjimas savimi, savo žiniomis ir pasiekimais, girtis nėra verta. Tavo pasiekimai kalbės patys už save, o be to, pasipūtimas neretai gali atrodyti net gana kvailai, atsižvelgiant į tai, kad visgi dar esi mokinė(-ys).
- Humoro:
- Rizikinga, jei tavo humoro jausmas netyčia nebus suprastas.
Kaip pradėti rašyti?
- Kadangi PS yra gana standartizuotas rašinys, patariame prieš pradedant rašyti peržvelgti pavyzdžius ir susipažinti su struktūra. Daugiausia atreipk dėmesį į tavo pasirinkto dalyko (pvz., chemijos) ir panašių sričių (pvz., fizikos, biochemijos, biologijos, biomedicinos, t.t.) PS, kadangi yra skirtumų tarp gamtos/tiksliųjų ir socialinių/humanitarinių mokslų PS.
- Susiplanuok savo rašinį.
- Pasirašyk visų savo patirčių ir dominančių mokslinių temų sąrašą, pamąstyk, kaip gali jas susisieti.
- Sutrumpink sąrašą iki keleto svarbiausių ir geriausiai su kitomis temomis besisiejančių patirčių. Jei bandysi aprašyti viską, ką kadanors veikei, tavo PS bus ne rišlus rašinys, o atskirų punktų kratinys.
- Susidėliok rašinio planą (įžangą, dėstymo 2-4 pastraipas, pabaigą) ir pradėk rašyti be kitų pagalbos.
- Parašius pirmą juodraštį, paprašyk jį perskaityti kuo daugiau žmonių: savo mentorės(-iaus), kitų JK studijuojančių pažįstamų, tėvų, mokytojų, t.t. Visi jie atkreips dėmesį į skirtingus dalykus ir duos skirtingas pastabas, kurios padės ištobulinti rašinį. Sėkmingiausi moksleiviai nusiųs savo PS mentorei(-iui) keletą kartų ir atsižvelgs į mentorių patarimus. Tačiau vėlgi, svarbu turėti omenyje, kad PS yra daug subjektyvumo, tad nepriimk kiekvieno patarimo kaip fakto.